Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"Zebra" kosztem trzech drzew – spór w Radzie Osiedla o nowe przejścia na Kasprzaka/Morawskiego - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"Zebra" kosztem trzech drzew – spór w Radzie Osiedla o nowe przejścia na Kasprzaka/Morawskiego
20-05-2017 13:38   Janusz Ludwiczak
Na ulicy Kasprzaka mają pojawić się dwa nowe przejścia dla pieszych - przed i za skrzyżowaniem z ul. Morawskiego. Jedno z nich - po południowej stronie będzie wiązać się z usunięciem trzech drzew, które zostały posadzone w ubiegłym roku, a to nie podoba się części łazarskich radnych. Zdania tego nie podzielają niektórzy radni, którzy uważają, że bezpieczeństwo jest ważniejsze.

Jak już informowaliśmy mieszkańcy wielokrotnie składali wniosek w sprawie wyznaczenia przejścia dla pieszych na ul. Kasprzaka, przy skrzyżowaniu z Morawskiego. Wiele osób przechodzi bowiem na drugą stronę ulicy "na szagę", w miejscu gdzie nie ma przejścia, skracając sobie drogę np. z piekarni do dyskontu sieci Netto.

W styczniu doszło w tym miejscu do wypadku, w którym ucierpiał starszy mężczyzna. Pieszy wpadł pod jadący samochód.

Okazuje się, że piesi mogą w tym miejscu przechodzić legalnie mimo braku pasów. Zgodnie z przepisami "Prawo o ruchu drogowym":
• Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
• Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.

Mimo to bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Kasprzaka i Morawskiego ma poprawić "zebra". Do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017 został nawet zgłoszony projekt "Bezpieczniej na Kasprzaka" przez osiedlową radną Agnieszkę Michalak-Pietkiewicz, zakładający powstanie na skrzyżowaniu Kasprzaka i Morawskiego przejścia dla pieszych.

Na ulicy Kasprzaka pojawi się nowe przejście dla pieszych, co więcej będą aż dwa. "Zebry" wymalowane mają zostać przed i za skrzyżowaniem z ulicą Morawskiego. Okazuje się, że przejście po południowej stronie skrzyżowania będzie wiązać się z usunięciem trzech drzew, które zostały posadzone w ubiegłym roku, a to nie podoba się części łazarskich radnych.

22 czerwca ZDM poinformował nas, że możliwe jest wykonanie przejścia dla pieszych, ale rada osiedla musi zabezpieczyć na to środki finansowe, których nie mamy. W końcu znalazły się fundusze ze strony miasta, jednak usunięte będą musiały zostać trzy drzewa, które zostały posadzone w ubiegłym roku. Również dobudowany będzie musiał zostać chodnik – wyjaśniała Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

Zbieram podpisy od mieszkańców, udało mi się w środę w ciągu jednego dnia zebrać ich 150. Jest to ciąg komunikacyjny do Netto, chodzą tędy ludzie z wózkami, osoby starsze, widać to po wydeptanych ścieżkach – odpowiada Agnieszka Michalak-Pietkiewicz, która ubiega się o powstanie w tym miejscu dwóch przejść dla pieszych.

Nie rozumiem dlaczego w tym miejscu ma być tyle przejść dla pieszych. To jest ulica, którą jeżdżą autobusy, czy chcemy by komunikacja miejska była powolna? Na ulicy Matejki są tylko dwa przejścia dla pieszych prowadzące do Parku Wilsona, bardzo od siebie oddalone – wskazywała Bogumiła Maćkowiak, zastępca przewodniczącej Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

Rozmawiałam z mieszkańcami, na 150 osób nie usłyszałam głosu, żeby zachować te drzewa. Bezpieczeństwo mieszkańców jest ważniejsze – argumentowała radna Agnieszka Michalak-Pietkiewicz.

Wygoda czy bezpieczeństwo mieszkańców? Ludzie i tak będą chodzić jak święte krowy – odpowiedziała rana Bogna Zielińska.

Czy swoich wyborców uważa pani też za święte krowy? – odpowiedziała Agnieszka Michalak-Pietkiewicz.

Podczas czwartkowej sesji Rada Osiedla Św. Łazarz głosowali nad projektem uchwały ws. zmiany projektu i wyznaczenia przejścia dla pieszych tylko po północnej stronie skrzyżowania.

"Rada osiedla otrzymała pismo od Miejskiego Inżyniera Ruchu, który zaakceptował możliwość wyznaczenia przejść dla pieszych. Zaznaczył jednak, że istnieje możliwość rezygnacji jednego z przejść pod warunkiem zastosowania w jego miejscu ogrodzenia łańcuchowego...
Zastrzeżenia budzi wytyczenia przejścia po południowej stronie skrzyżowania. Ze środków rady osiedla wykonano nowe chodniki i nasadzenia drzew. Projekt nie jest zgodny z obecną infrastrukturą. Projekt wykonawczy wykonano bez konsultacji z radą osiedla. Zaprojektowane rozwiązanie wiąże się z koniecznością usunięcia trzech drzew ze świeżo wykonanego pasa zieleni. Rada osiedla prosi o weryfikację projektu bez konieczności niszczenia zieleni"
– czytamy w projekcie uchwały.

Za było 9 radnych, radne Agnieszka Michalak-Pietkiewicz i Agnieszka Glapa były przeciw, a radni Wojciech Dera i Roman Modrzyński wstrzymali się od głosu.

Jako mieszkaniec będę zbierać jeszcze więcej podpisów by te przejścia powstały – powiedziała podczas sesji radna Agnieszka Michalak-Pietkiewicz.

W czwartek 18.05.2017 r. na sesji Rady Osiedla Św. Łazarza podjęto uchwałę aby zmodyfikować projekt i odstąpić od realizacji przejścia na południowym wylocie ul. Kasprzaka. Realizacja jest już wstrzymana przez ZDM. Jako mieszkanka ul. Morawskiego uważam, że przejście z tej strony powinno powstać, zbieram podpisy mieszkańców Łazarza w tej sprawie, proszę Państwa o wsparcie. Modyfikacja projektu spowoduje odłożenie w czasie realizację przejść w ogóle, a z uwagi na bezpieczeństwo przechodzących oraz kierowców (ryzyko potrącenia pieszego) przejścia powinny pojawić się jak najszybciej – pisze Agnieszka Michalak-Pietkiewicz na Nieformalnej Grupie Łazarskiej.

Popieramy powstanie przejścia. Co więcej braliśmy pod uwagę jego budowę już w 2014 r., keidy opiniowaliśmy projekt rewaloryzacji pasa zieleni na ul. Kasprzaka. Zakładaliśmy wówczas, iż może w przyszłości powstać przejście po stronie północnej od skrzyżowania z ul. Morawskiego. Wówczas nie było ono jeszcze tak potrzebne, gdyż przed uruchomieniem Netto po drugiej stronie ulicy, mało kto tam chodził. Gdy w zeszłym roku opiniowaliśmy w Radzie Osiedla O projekt do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego uznaliśmy, że przejście dla pieszych po dwóch stronach ul. Morawskiego nie ma uzasadnienia. Zwłaszcza, że po stronie południowej by je zbudować należało usunąć trzy drzewa, które rok wcześniej posadzono. Nowe przejście dla pieszych usytuowane na wysokości wejścia do budynku, w którym jest Netto powinno w zupełności wystarczyć – odpowiada Filip Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Niestety nieprawdą jest, że projekt w tej formie mógłby być zrealizowany w ciągu "kilku tygodni". W tej wersji jaka została zaprezentowana projekt zakładał przesadzenie drzew. Z mojej wiedzy wynika, iż drzew nie można byłoby przesadzić teraz. Po pierwsze drzew, które rosną w ziemi nie przesadza się o tej porze roku i przy tych temperaturach. Po drugie jest coś takiego jak tzw. dyrektywa ptasia/siedliskowa zgodnie z którą drzew nie powinno się ruszać od 1 marca do 15 października, w tym okresie nikt nie można ruszyć drzewa, bez uzyskania odpowiedniego zezwolenia z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Rada Osiedla w ostatnich latach, w odpowiedzi na postulaty mieszkańców, wiele wysiłku wkłada w to, żeby zwiększać tam gdzie to możliwe udział zieleni w przestrzeni publicznej. Robimy to godząc często przeciwstawne interesy różnych grup społecznych. Dotąd najczęściej spotykaliśmy się z zarzutami, iż robimy to kosztem miejsc parkingowych. Tym razem usiłuje się nas przedstawić w opozycji do pieszych. Tymczasem w naszych działaniach chodzi o to, by tworzyć otoczenie przyjazne dla wszystkich. Przestrzeń publiczna nie jest nieograniczona, z tego wynika konsekwencja, iż nie można jej dać każdemu tyle, ile on by chciał. Potocznie mówi się, iż "miasto nie jest z gumy". Stąd godząc różne interesy, Rada Osiedla poniekąd wpisane ma w swoją pracę takie sytuację jak ta, o której dziś rozmawiamy. Pamiętajcie o tym Państwo, gdyż za chwilę może okazać się, iż to w waszym interesie będziemy musieli narazić się innej grupie chcącej więcej dla siebie
– dodaje Filip Olszak.


R E K L A M A

Komentarze (16)

23-05-2017 17:59:46
Amicus
... i tak "najlepsze" przejście jest przez Kasprzaka na krzyżówce ze Stablewskiego. Idąc przez Kasprzaka w kierunku Głogowskiej i spoglądając w lewo czy nic nie jedzie - widzimy... znak drogowy na wysokości oczu. Trzeba się wychylić by zobaczyć czy nadjeżdża auto. Gratulacje dla inżyniera za projekt postawienia tam znaku... bo grunt to bezpieczeństwo:)
23-05-2017 09:26:34
.
Myślę, że ludzie chodzą południową częścią skrzyżowania, w dużej mierze ze względu na samochody notorycznie parkujące na skrzyżowaniu Morawskiego i Kasprzaka (blokujące możliwość przekroczenia Morawskiego), po wytyczeniu tam przejścia problem powinien się rozwiązać, będzie bezpiecznie i w miarę kompromisowo.
23-05-2017 01:45:38
Agnieszka Michalak-Pietkiewicz
Dziękuję Państwu za wszystkie uwagi. Trochę to przykre, że trzeba pokonać tyle przeszkód aby zapewnić mieszkańcom bezpieczne przejście przez ulice. Obserwuję to przejście na co dzień i średnio przechodzi w tym miejscu kilkadziesiąt osób w ciągu godziny, w tym rodzice z małymi dziećmi, osoby starsze, osoby z dysfunkcjami ruchu, nawet dzieci bez nadzoru. Zdecydowana większość osób przechodzi od strony południowej, faktycznie dewastując pas zieleni. Uważam, że przejście powinno zostać wytyczone ze wszystkich trzech stron, zgodnie z zatwierdzonym już projektem. Każda modyfikacja projektu spowoduje przesunięcie realizacji przejść w czasie, a skoro są środki i możliwość aby poprawić bezpieczeństwo w obrębie skrzyżowania Morawskiego/Kasprzaka, to przejścia powinny być wykonane jak najszybciej. Przy okazji inwestycji (rewitalizacji budynku dawnej fabryki rowerów i budowy budynków wielorodzinnych) powstało przejście "łącznik" między ul. Głogowską a Kasprzaka. Jest to doskonały skrót dla mieszkańców idących na przystanek, Rynek Łazarskich, do sklepu, przychodni czy Parku Kasprowicza. Idąc w linii prostej, najkrótszą drogą najłatwiej jest pokonać ul. Kasprzaka od strony południowej - tą drogę wytyczyli mieszkańcy, a ilość osób przechodzących widać najlepiej po wydeptanej ścieżce. Market spożywczy o powierzchni ponad 500 m2 generuje dodatkowy ruch pieszych. Natomiast przejście od strony północnej jest zasadne z uwagi na zapewnienie bezpiecznego dojścia na przystanek autobusowy. Ktoś może zarzucić, że nikt się nie zmęczy idąc kilka metrów dalej i bez przejść ludzie sobie radzą, tylko w planowaniu przestrzeni nie chodzi o to aby sobie radzić, ale aby zapewnić bezpieczeństwo i funkcjonalność, aby tworzyć przestrzeń dla ludzi, a nie narzucać ludziom projekty oderwane od rzeczywistości. Szkoda, że o wyznaczeniu przejścia nie pomyślano wcześniej - przy planowaniu inwestycji, przy okazji remontu chodnika czy rewaloryzacji zieleni. Myślę, że okazje ku temu były, jednak wyznaczono inne priorytety. Niestety dla pewnych grup osób, w szczególności z dysfunkcjami ruchu, te kilka metrów może być poważnym problemem i zawsze znajdą się osoby, które będą chciały iść na skróty. Uważam, że jeśli nawet będzie to kilka osób, to warto walczyć o ich bezpieczeństwo.
22-05-2017 22:43:57
M.
@B, o potrzebie przejścia dla pieszych w tym miejscu zaczęto mówic po otwariu Netto iw konskekwencji skrótu do Głogowskiej, więc te głosy są usprawiedliwione. Wcześniej zdarzało się, że ktoś przeszedł w tym miejscu do przystanku autobusowego, ale nie było pomysłu na dodatkowe przejście. Przyznasz, że ul. Morawskiego jest dosyć specyficzna w tej okolicy, tzn. na ul. Kasprzaka faktycznie się kończy. Czyli jeżeli chcesz dojść do Głogowskiej, to i tak musisz podejść do Sczanieckiej lub Stablewskiego, albo idziesz wzdłuż Kasprzaka czyli i tak dojdziesz do jednego z tych przejść. Osobiście uważam, że większym problemem jest brak zebry po drugiej stronie ulicy. Samochody parkujące pod apteką skutecznie blokują przejście.
22-05-2017 20:02:56
B
@M. Oczywiście, że nie padną. Po prostu denerwuje mnie sprowadzanie ruchu do kupujących w Netto, jakby w okolicy nie było innego życia! I jeszcze te złośliwe uwagi, że jak ktoś ma siłę chodzić po sklepie, to podejść kilka metrów na przejście dla pieszych też da radę. Netto-Sretto! A tak przy okazji - część mieszkańców ulicy Morawskiego zapewne będzie zadowolona z likwidacji nielegalnych miejsc parkingowych. W końcu będzie można bezpiecznie z tej ulicy wyjechać.
22-05-2017 13:44:23
M.
@B. to oczywiste, że mieszkańcy nowych domów z nich wychodzą, ale czy nie mogą przejść na drugą stronę jezdni po już istniejących przejściach dla pieszych? Przy Stablewskiego nie ma przejścia na każdej stronie skrzyżowania. Przy Głogowskiej/Hetmańskiej brakuje jednego przejścia, a jednak ludzie sobie radzą. Czy mieszkańcy nowych budynków padną ze zmęczenia, jeżeli będą musieli dołożyć łącznie z 10 metrów spaceru?
22-05-2017 11:08:49
x
Łazarz staje się miejscem, gdzie każdy przeforsowuje swoje genialne koncepcje, rewolucyjne przebudowy - Rynek Łazarski, pływalnia, ścieżki rowerowe, Dworzec Zachodni - mniej lub bardziej kosmiczne pomysły. Może zająć się tym, co aż się prosi o załatwienie? Zielona Perła na Matejki, toalety w parkach Wilsona i na Arenie. Kto da więcej?
22-05-2017 07:40:18
B
A skąd pomysł, że drzewa mają być wycięte? Mają być przesadzone! I po cholere tam cokolwiek posadzono, skoro to było do przewidzenia, że po wyremontowaniu budynku i dobudowaniu nowych, ludzie będą tam przechodzić przez ulicę? I wcale nie chodzi o Netto! W tych budynkach mieszkają ludzie, którzy muszą jakoś wchodzić i wychodzić. I co to za pomysł, aby liczyć wszystkich 20.000 mieszkańców Łazarza? Zapewne niejeden nie był na tym skrzyżowaniu nigdy w życiu, to dlaczego ma mieć jakieś zdanie odnośnie przydatności przejść dla pieszych w tym rejonie?
21-05-2017 21:45:21
mieszkanka z okolic netto
Pani radna Agnieszka Michalak- Pietkiewicz - nie ma Pani poważniejszych spraw do zrobienia na Łazarzu - dwa przejścia na jednej krzyżówce to lekka przesada - nie wystarczy Pani jedno. Weszła Pani do rady z przypadku bo ktoś zrezygnował - to ma być sposób na promowanie siebie haha marne ! Większość mieszkańców będzie wdzięczna w ogóle za możliwość przejścia na drugą stronę w tym miejscu - po diabła Pani dwa przejścia i to niszczące zieleń miejską - wstydziłaby się Pani - w tai sposób kariery Pani nie zrobi !!!!
21-05-2017 20:32:34
realista
Dodam, że Pani Agnieszka Michalak-Pietkiewicz podczas wyborów uzyskała 187 głosów - 1,78%. Normalnie ma pełne poparcie mieszkańców ;-) Wiadomo, wybory do Rad Osiedlowych cieszą się mizernym zainteresowaniem ale to pokazuje, że wystarczy namówić mieszkańców swojego bloku na oddanie głosów i już można zostać Radnym Osiedlowym, aby mieć realną władzę na osiedlu.
21-05-2017 20:16:29
realista
jak czytam o pomyśle dwóch przejść przez Kasparzaka przy Morawskiego to mam wrażenie, że ktoś lobbuje firmę tworzące/malujące takie przejścia. Czy jedno nie wystarczy? A może przy okazji dorobią drugie przy Stablewskiego, przecież tam też sporo osób przechodzi drugą stroną, gdzie nie ma pasów. Niektórym to się chyba w głowach poprzewracało z dobrobytu albo z powodu władzy. Zamiast zbierać głosy tylko na TAK to przydałoby się zbierać wszystkie głosy i zobaczyć jaki byłby stosunek głosów na TAK do głosów na NIE. Taki sposób głosowania to tylko udawana demokracja. Na Łazarzu ponoć jest 20 000 mieszkańców i nagle okazuje się, że 150 osób ma podjąć decyzję. A co jeśli tylko 150 jest na TAK, a 19850 byłoby na NIE ;-) Pytanie drugie ile z tych 150 osób wie, że planowane są tam 2 przejścia i wycinka drzew, bo znając życie to ten temat został przemilczany albo potraktowany jako domyślny bez jednoznacznego stwierdzenia.
21-05-2017 10:18:17
29
Szkoda drzew- jakość powietrza którym oddychamy jest sumą wszystkich liści, zgadzam się z postulatem 1 przejścia - zachowajmy każde możliwe drzewo. Problem wygody faktycznie jest ze względu na usytuowanie północnego chodnika Morawskiego na skarpie (ktoś kiedyś pozwolił na to deweloperowi...)., ale skoro można przejść na pasach wzdłuż Kasprzaka ze strony pd na pn przejściem dla pieszych, jedno przez Kasprzaka w zupełności wystarczy. Mam nadzieję, że następnym etapem zmian z ZDM, będzie wprowadzenie ograniczenia ruchu do 30 km/h na ulicach między Matejki-Kasprzaka, a Jarochowskiego, a nawet wprowadzenie (szczególnie na Morawskiego) strefy ruchu pieszego.
20-05-2017 18:20:47
morlock
Nadmiar białej farby w magazynach? @ tonny Amen!
20-05-2017 15:10:40
Baba
To nie jest tak, że tam chodzą ludzie tylko do Netto. Ja tamtędy chodzę na tramwaj i na Rynek Łazarski. To dodatkowy łącznik pomiędzy Kasprzaka, a Głogowską. Jak nie było tego połączenia, to chodziłam przez Sczanieckiej, jednak przejście koło Netto ma swoje zalety. Idąc na tramwaj ze skrzyżowania pokazanego na zdjęciach, najpierw ulicą Kasprzaka, a później ulicą Sczanieckiej nie widzę co się dzieje na Głogowskiej i nie widzę czy mój tramwaj już nadjeżdża. Jeśli korzystam z łącznika koło Netto, to po pokonaniu tego odcinka między budynkami, od razu widzę gdzie jest mój tramwaj i jeśli jest taka konieczność, to mogę podbiec ulicą Głogowską, dodatkowo mam aż dwa przejścia dla pieszych do wyboru (koło PKO i Alior Banku), więc jest większe prawdopodobieństwo, że na którymś z nich będzie zielone. Inna sprawa, że obecnie ludzie nie przechodzą w miejscu zaprojektowanych przejść dla pieszych, ani po stronie północnej, ani południowej, tylko dokładnie pomiędzy. To może nie róbmy tam ŻADNYCH przejść dla pieszych, w końcu przejście i tak nie jest zabronione?
20-05-2017 15:04:52
M.
Wybudować można, tylko po co? Jeżeli już koniecznie trzeba wyznaczyć dodatkowe przejście dla pieszych (osobiście nie jestem do tego pomysłu przekonana), to wystarczy to usytuowane bliżej Sczanieckiej. Pani radnej Agnieszce Michalak-Pietkiewicz radzę, żeby uprzedziła mieszkańców Morawskiego, którzy tak ochoczo podpisują się pod petycją, że wytyczenie przejścia będzie dla nich także oznaczało likwidację kilku miejsc parkingowych.
20-05-2017 13:56:19
tonny
Może od razu zróbmy tunel lub kładkę. Jest przejście przy Sczanieckiej. Niektórym się d... nie chce ruszyć. Ale do Netto i po sklepie to łazić potrafia. Nie ma zróbcie tam barierki po całej długości żadnych pasów. Na 6 zdjęciu widać jak niektórzy łażą. To jest ulica, piesi na chodniki i zebry!
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
19

mar

do 21-03-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"SalMed" - Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Medycznego
"Labs Expo" - Targi Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych (do 20.03)

20

mar

18:30
Szkoła Podstawowa nr 33 / 33 LO ul. Wyspiańskiego 27
64. sesja (zwyczajna) Rady Osiedla Św.Łazarz
►porządek obrad

21

mar

do 23-03-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi polskich win i winnic

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Spotkanie literackie “Wyszeptać życie” - wiersze Krystyny Suwiczak

22

mar

do 24-03-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi Produktów Łowieckich, Strzeleckich, Militarnych i Survivalowych

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: