Na Reymonta i Hetmańskiej ma powstać obwodnica dla rowerów
18-05-2017 00:53   Janusz Ludwiczak
Podczas wtorkowej sesji Rada Miasta przyjęła wprowadzenie Programu Rowerowego Miasta Poznania na lata 2017-2022 z perspektywą do roku 2025. W ciągu sześciu lat miasto ma wybudować 150 km nowych dróg rowerowych za 130 mln zł. Projekt zakłada m.in. wybudowanie rowerowej obwodnicy w ciągu ul. Reymonta i Hetmańskiej.

Obecnie rowerzyści to ok. 4% poruszających się w ruchu. Inicjatorzy chcą zwiększyć tę liczbę aż do 18% do roku 2030.

Program powstał w celu usystematyzowania działań na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej na terenie miasta Poznania. Ma on za zadanie wskazać kierunki najbardziej potrzebnych inwestycji rowerowych. Kluczowym warunkiem sukcesu jest zapewnienie spójnej sieci infrastruktury rowerowej. Planowana sieć, miałaby w założeniu łączyć ze sobą wszystkie dzielnice miasta, a wokół ścisłego centrum miałaby prowadzić trasa obwodowa, pozwalająca łatwo dojechać do serca miasta. Łączna długość tras rowerowych ma wynosić 150 km. i być nierozerwalnie ze sobą połączona. Dziś trudno na mapie Poznania doszukać się spójnych połączeń rowerowych tras, co powoduje, ze wiele osób deklarujących chęć poruszania się rowerem, wybiera jednak inny sposób dostania się do celu. Koszt całej inwestycji to 72 (wariant okrojony) lub 134 mln zł (pełna realizacja programu) – tłumaczył Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania.

Projekt przewiduje m.in. wybudowanie obwodnicy rowerowej wzdłuż ul. Przybyszewskiego, Reymonta i Hetmańskiej (alternatywnie na odcinku od Arciszewskiego do Głogowskiej - ulicą Chociszewskiego). Droga rowerowa ma pojawić się również na ul. Grunwaldzkiej (co władze miasta już postanowiły) oraz na Roosevelta i Moście Dworcowym.

Program Rowerowy przewidywał również zwężenie głównej ulicy Łazarza. Droga rowerowa miała pojawić się po oby stronach ulicy Głogowskiej, a kierowcy mieliby mieć do dyspozycji jeden pas ruchu o czym więcej w artykule: Nie będzie zwężenia Głogowskiej. Droga rowerowa zostanie poprowadzona Dmowskiego lub Jarochowskiego Głogowska: chcą poprowadzić drogę rowerową i zwęzić ulicę do jednego pasa ruchu.

Nie ma na to naszej zgody. Najpierw należy wybudować Dolną Głogowską. Należy z głową przeprowadzić rewitalizację ulicy Głogowskiej. Chcemy, by powstała alternatywna droga rowerowa wzdłuż ulicy Dmowskiego. Chcemy również, aby prezydent Wudarski przeprowadził najpierw rzetelne konsultacje społeczne. Obawiamy się, że będą one przeprowadzane tylko wśród środowisk rowerowych – wskazywał Tomasz Stachowiak, radny Miasta Poznania z PO.

Na początku maja odbyło się wspólne wspólne spotkanie grunwaldzkich rad osiedli, m.in. Św. Łazarz, Górczyn i Grunwald Południe oraz radnych miejskich z wiceprezydentem Maciejem Wudarskim, oficerem rowerowym i urzędnikami Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania. Ustalono, że droga rowerowa pomiędzy Mostem Dworcowym a wiaduktem Kosynierów Górczyńskich prowadzić będzie nie ulicą Głogowską, a Jarochowskiego lub Dmowskiego.

Ustalono korektę w zapisie Programu Rowerowego, co jest istotne dla radnych. Nie ma decyzji o zwężeniu ulicy Głogowskiej poprzez zabranie jednego pasa ruchu pod budowę drogi rowerowej. Ruch rowerowy ma prowadzić z Mostu Dworcowego do wiaduktu Górczyńskiego przez ewentualne dopuszczenie alternatywy rowerowej w ciągu ulicy Jarochowskiego lub Dmowskiego. To wszystko będzie odbywało się na podstawie analiz ruchu. Sam Program Rowerowy jest dokumentem kierunkowym, wskazującym obszar, a nie konkretnie rozwiązania – mówi w rozmowie z portalem lazarz.pl Maciej Wudarski, wiceprezydent Poznania.

Póki nie powstanie ulica Dolna Głogowska droga rowerowa na pewno nie powstanie na Głogowskiej. Pojawiły się alternatywy. Droga rowerowa ma prowadzić ulicą Jarochowskiego lub Dmowskiego. Rozmawiano również o przedłużeniu ulicy Małeckiego do Zachodniej, wtedy rowerzyści mogli wprost z dolnego Łazarza dojechać na Dworzec Zachodni i dalej do centrum – dodaje Lidia Dudziak, radna Miasta Poznania.

Ubolewam nad wycinaniem konkretnych tras - jak ulicę Głogowską, ale gdzieś ta droga rowerowa musi być poprowadzona. Celem Programu Rowerowego nie jest zablokowanie całego Łazarza. Wielu mieszkańców uważa, że zmiany na Głogowskiej są potrzebne, którzy uważają, że dostawcy ciągle blokują prawy pas – uważa radny Tomasz Wierzbicki.

Również pozwolę zabrać głos. Oczywiście, że ulica Głogowska jest trudno przejezdna. Argument, który używał radny Tomek Wierzbicki, że dostawcy towarów blokują pas budując ścieżkę rowerową problemu nie rozwiążemy – podsumował Grzegorz Ganowicz, przewodniczący Rady Miasta Poznania.

Realizacja Programu Rowerowego na konkretnych ulicach ma być wcześniej poprzedzana konsultacjami społecznymi i opiniami przez Komisję Gospodarki Komunalnej Rady Miasta.


Komentarze (6)

18-05-2017 20:06:38
Mymłon
A wiecie czy obwodnica będzie płatna? I przede wszystkim czy kontynuacją będzie autostrada rowerowa ?
18-05-2017 20:05:09
Dzakson
Ja leję ! Takie rzeczy tylko w tym chorym mieście. Słuchajcie, wystąpmy z inicjatywą żeby zlikwidowali jeszcze kilka miejsc parkingowych i zwężyli parę ulic a w te miejsca postawili stacje napowietrzania opon, trochę pit stopów rowerowych i dajmy na to BikeThru w McDonald's . Bo głąby jak jeździły po chodnikach i ulicach nawet jeśli wyznaczony jest pas dla rowerów tak będą dalej jeździć.
18-05-2017 12:54:56
Piotr
Znowu Rada Osiedla blokuje inicjatywę która zrewitalizowałaby Głogowską. Jej zwężenie i wprowadzenie ruchu rowerowego i przestrzeganie prędkości 50 km/h to jedyny sposób na poprawę jej wizerunku. A z czasem część dojeżdżających przesiądzie się na tramwaj. Teraz mamy autostradę przecinającą dzielnice na pół. Przywilej dla dojeżdżających spoza Poznania. Radni łazarza powinni myśleć o mieszkańcach Łazarza a nie o mieszkańcach Komornik i okolic. To chyba jedyna rada Osiedla która działa na przekór rewitalizacji własnej dzielnicy. Bez tego Głogowska jest śmierdzącym betonową autostradą bez zieleni bo nie ma na nią miejsca. Alternatywa ulicy Jarochowskiego z droga rowerowa nic nie daje mieszkającym po drugiej stronie głogowskiej. Jeżeli w ogóle mówić o alternatywie to obie z tych ulic Dmowskiego i Jarochowskiego powinny mieć pasy rowerowe.
18-05-2017 11:57:32
Master
Nie dla 4%, a 18%, docelowo 25%. Jak nie ma drogi rowerowej to ludzie nie jeżdżą rowerem, to jest proste jak budowa cepa. Jak nie ma drogi dla samochodów to nie jeżdżą samochodem, jak nie ma komunikacji miejskie to nią nie jeżdżą. Jak rozumiem plan jest taki aby zrównoważyć transport, czyli po 25% pieszo, rowerem, samochodem, komunikacją publiczną. Najzabawniejsze jest to, że Poznań tylko naśladuje coś co już zrobiono na zachodzie i działa, a u nas powtarza się, że nie zadziała...
18-05-2017 10:35:44
x
Przebudować całe miasto dla 4 procent mieszkańców... Za 30 lat... Za 30 lat Łazarz będzie leżał w gruzach, bo wszystkie stare, piękne kamienice rozpadną się jak domki z kart. Już teraz większość jest pusta, zaniedbana i wspomina dawną świetność. To będzie widok dla rowerzystów! Będzie można nawet urządzać crossy w ruinach!
18-05-2017 03:48:48
I co jeszcze?
A na Kolejowej bez zmian. Remont za 100 lat!

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza:

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści.
Aktualności
Niezapominajka
17

sie

21:30
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Niebo w gębie" - plenerowe kino letnie

18

sie

23:00
Palmiarnia Park Wilsona
Noc w Palmiarni - koncert w wykonaniu harfisty Michała Zatora

Palmiarnia Park Wilsona
Noc w Palmiarni - nocne zwiedzanie
w godz. 20:00-2:00

19

sie

21:30
Park Kasprowicza - ogród społeczny Kolektyw Kąpielisko (przy boisku do streetballu i wybiegu dla psów)
"Leonard Cohen - I`m your man" - Kinoogród, czyli kino letnie w ogrodzie społecznym Kolektywu Kąpielisko

20

sie

10:00
Park Kasprowicza (przed halą Arena)
Zumba pod Areną
- więcej szczegółów

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: