Na Łazarzu 48% gospodarstw posiada samochód. Z komunikacji korzysta 41,3%, z roweru – 4,2%
30-11-2016 01:40   Janusz Ludwiczak
Ostatnio sporą emocji budzi kwestia nasadzeń drzew i krzewów na ulicach oraz projekt "Rowerowy Łazarz". Z badań przeprowadzonych na potrzeby Planu Transportowego Aglomeracji Poznańskiej wynika, że 48% gospodarstw domowych posiada samochód. Z kolei komunikacją miejska porusza się 41,3% mieszkańców Łazarza, zaś rowerem jedyne 4,2%. Okazuje się, że kierowcy mają coraz większy problem ze znalezieniem wolnego miejsca postojowego. Czy problemy komunikacyjne na Łazarzu mogłoby rozwiązać wprowadzenie strefy płatnego parkowania?

Jak już informowaliśmy na ulicy Stablewskiego i Łukaszewicza sadzone są nowe drzewa, m.in. platany. Jak wyjaśnia Rada Osiedla Św. Łazarz jest to rekultywacja zieleni i przywrócenie stanu pierwotnego. Z kolei na ul. Granicznej, Strusia, Małeckiego, Limanowskiego, Niegolewskich, Potworowskiego, Wyspiańskiego, Potockiej, Berwińskiego, Karwowskiego, Niecałej, Wojskowej, Dmowskiego i Łukaszewicza sadzone są drzewa w ramach projektu "100 drzew dla Łazarza", który zwyciężył w głosowaniu Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016.

Nowa zieleń nie podoba się jednak wielu mieszkańcom, którzy zwracają uwagę na to, że zmniejszona zostanie liczba miejsc postojowych, szczególnie w okolicach przychodni w obrębie ulic Stablewskiego i Kasprzaka.

Ostatnio wiele emocji budził projekt "Rowerowy Łazarz", który ma zostać zrealizowany w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016. Podczas ubiegłorocznego głosowania na projekt poparło 1 845 osób. "Rowerowy Łazarz" zakłada wprowadzenie na 23 ulicach fragmentów kontrapasów lub kontraruchów, dzięki którymi użytkownicy jednośladów mieliby jeździć w obu kierunkach, również "pod prąd" na ulicach: Niecałej, Białej, Orzeszkowej, Konopnickiej, Stolarskiej, Skrytej, Drużbackiej, Berwińskiego, Klonowica, Wyspiańskiego, Niegolewskich, Limanowskiego, Morawskiego, Stablewskiego, Potworowskiego, Szymborskiej, Kanałowej, Strusia, Małeckiego, Rynek Łazarski, Chłodna, Karwowskiego i Załęże.

Zgodnie z założeniami ubędzie w sumie 117 miejsc postojowych, z czego najwięcej bo aż 16 na ulicy Morawskiego. Na Rynku Łazarskim liczba miejsc parkingowych zmniejszy się ze 179 do 166, kolejne 13 miejsc postojowych ubędzie na ul. Wyspiańskiego. Miejsca postojowe zmniejszyć mają się również na innych ulicach: Kanałowej (o 8), Skrytej czy Szymborskiej (-7). Co ciekawe ma zniknąć również kilka miejsc w Strefie Płatnego Parkowania. Chodzi tutaj o ul. Konopnickiej (mniej o 5 miejsc) i Orzeszkowej (-2).

W 2013 roku przeprowadzone zostały badania na potrzeby Planu Transportowego Aglomeracji Poznańskiej, którego celem było opracowanie opracowanie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Aglomeracji Poznańskiej na lata 2014-2020 z prognozą zmian do 2030 roku. W badaniach wzięło udział w sumie 110 tysięcy osób, z czego na Łazarzu 7224 osób (232 uczniów gimnazjów, 766 uczniów szkół średnich, 64 uczniów szkół pomaturalnych, 2363 studentów, 2822 osób pracujących, 194 bezrobotnych, 93 rencistów i 689 emerytów).

Z przeprowadzonych badań wynika, że 43% poznaniaków korzysta z transportu zbiorowego, 39% porusza się samochodem, a 13% osób chodzi pieszo. Po Śródmieściu najczęściej poruszamy się pieszo. Największy udział podróży pieszych ma miejsce w przypadku drobnych zakupach i usługach (32,9%) oraz w drodze do szkoły (21,2%). Najrzadziej samochód osobowy jest wykorzystywany w podróżach na uczelnię (18,1%). Największy udział podróży odbywanych transportem zbiorowym występuje w drodze na uczelnię (63,1%) oraz w celach rozrywkowych (48,8%).

W śródmieściu 26% podróży odbywa się samochodem, 38% tramwajem lub autobusem, 29% pieszo, a 5% rowerem.

Na całym Łazarzu samochód posiada 48% gospodarstw domowych. Dla porównania na Jeżycach udział gospodarstw domowych zmotoryzowanych wynosi 44%, na Wildzie – 49,1%, na Górczynie – 55,3%, a w całym Poznaniu – 52,9%, zaś w powiecie poznańskim – 77,6%.

Z kolei z komunikacji miejskiej korzysta 41,3% mieszkańców Łazarza, a tylko 4,2% jeździ rowerem (dla porównania wyniki dla całego miasta wynoszą podobnie – 43,2% podróży odbywa się transportem zbiorowym, 4% rowerem).

ZOBACZ TAKŻE: Plan Transportowy Aglomeracji Poznańskiej - WYNIKI BADAŃ {POBIERZ PDF}

Okazuje się, że kierowcy mają coraz większy problem ze znalezieniem wolnego miejsca postojowego. Czy problemy komunikacyjne na Łazarzu mogłoby rozwiązać wprowadzenie strefy płatnego parkowania?

W 2014 roku miasto planowało przeznaczyć 3,5 miliona złotych na uporządkowanie parkowania na Wildzie i Łazarzu, a do 2017 roku zarezerwowano 25 mln zł na wprowadzenia strefy płatnego parkowania w obu dzielnicach. Strefa miała uporządkować kwestie parkowania samochodów na ulicach. Jej wprowadzenia chciały poprzednie władze miasta. W 2008 i 2011 roku w tym celu przygotowane zostały analizy i konsultacje społeczne.

Jestem zwolennikiem wprowadzenia na Łazarzu strefy parkowania, ponieważ po pierwsze pomaga to uporządkować strefę parkowania, po drugie jest korzystne dla mieszkańców. Płacą oni symbolicznie za strefę parkowania, a ci którzy do nas przyjeżdżają, albo muszą zapłacić za parkowanie, albo skorzystać z komunikacji publicznej, co jest bardzo korzystne dla całego Poznania – tłumaczył Ryszard Grobelny, poprzedni prezydent Poznania.

W maju 2011 roku miasto rozszerzyło strefę płatnego parkowania o Jeżyce. Budowa strefy kosztowała ok. 14 mln zł. W 2013 roku wpływy ze Strefy Płatnego Parkowania na Jeżycach wyniosły 2 568 658 zł. Dodatkowe 422 545 zł uzyskano z opłat za wezwania.

Zdaniem wiceprezydenta Macieja Wudarskiego zarezerwowane środki na wprowadzenie strefy płatnego parkowania na Łazarzu były niewystarczające.

Zarezerwowane zostały środki w latach 2019-2020 w Wieloletniej Prognozie Finansowej, jednak te kwoty są niewystarczające, żeby wprowadzić strefę na Łazarzu i Wildzie. Na Jeżycach, dzielnicy o podobnych problemach parkowanie zostało uporządkowane, jednak mamy do czynienia z dużą ilością identyfikatorów mieszkańców. Miejsc w strefie parkowania na Jeżycach jest ponad 3,7 tys., mieszkańcom wydanych zostało 3 tysiące identyfikatorów. To dość mocno się równoważy. Gdyby mieszkańcy nie wyjeżdżali do pracy samochodem, nie było tych miejsc wolnych, nie było rotacji – mówił nam rok temu Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Zastanawiamy się czy środki przeznaczyć na budowę strefy płatnego parkowania czy lepiej nie przeznaczyć ich na budowę parkingów typu park&ride, które skutecznie zatrzymałyby duże potoki samochodów na granicy miasta. Obecnie nie ma planów wprowadzenia strefy parkowania na Łazarzu, jesteśmy otwarci na głosy mieszkańców i rad osiedli. Jednym z pomysłów jest tworzenie mniejszych stref, obejmujących fragment, a nie całą dzielnicę – dodaje wiceprezydent Maciej Wudarski.

O tym, że strefa płatnego parkowania powinna zostać wprowadzona na Łazarzu przyznają coraz częściej miejscy radni.

Trzy lata temu były konsultacje w klubie Krąg w sprawie Strefy Parkowania na Łazarzu. Zdania były dość mocno podzielone. Jeżeli zdecydowana większość mieszkańców jest za tym, by strefa byłą to mogę spróbować przywrócić ten projekt do budżetu miasta na najbliższe lata. Również rada osiedla może wnioskować o zmianę granic strefy płatnego parkowania – przyznaje Łukasz Mikuła, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta Poznania.

W czerwcu Rada Osiedla Św. Łazarz wnioskowała o włączenie do obszaru strefy płatnego parkowania ulicy Matejki (na odcinku od Grunwaldzkiej do Orzeszkowej) oraz Głogowskiej (do skrzyżowania z ul. Berwińskiego i Kanałowej), jednak projekt zmian wycofał z porządku obrad sesji wiceprezydent Maciej Wudarski ze względu na brak przeprowadzonych konsultacji społecznych.

Będziemy ponownie wnioskować o poszerzenie strefy płatnego parkowania do ul. Berwińskiego, Wyspiańskiego i Matejki – zapowiada Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Rady Osiedla Św. Łazarz.

Za wprowadzeniem strefy płatnego parkowania na Łazarzu jest również radna PiS Lidia Dudziak.

Kiedyś byłam przeciwna wprowadzeniu strefy parkowania, gdyż na Jeżycach wprowadzano ją na "wariackich papierach". Wymalowano tylko linie, nie wyremontowano chodników. Jednak widzę, że jest coraz większy problem z parkowaniem i strefę należałoby wprowadzić na Łazarzu, jednak również z uwzględnieniem przygotowania infrastruktury i remontu chodników – powiedziała Lidia Dudziak, Radna Miasta Poznania.


Komentarze (9)

22-11-2017 20:12:52
Rodowity Poznańczyk
ok, ale ja mam do pracy 30km w jedną stronę, większość moich sąsiadów również nie ma blisko, owszem mam też rower, ale to jest sport, hobby; auto to konieczność dnia codziennego. Dlaczego mam zgonie z widzimisię pani Dudziak dojeżdżać do pracy rowerem a może jak ten facet z filmu Barei mam jeść śniadanie przed snem by transportem razem z mleczarzem?
10-12-2016 00:14:36
Bazyli
To tym bardziej daje do myślenia, że czasy targowisk w stylu Rynek Łazarski odchodzą do przeszłości. Klient przyjeżdża po towar - ciężki wagowo (ziemniaki, buraki, jabłka, pomidory itp), więc chce stanąć blisko, miejsc parkingowych jak przy marketach nie ma, zabiera więc miejsce mieszkańcom pobliskich domów. Targowisko należy zmniejszyć, dla klientów i dostawczych aut - parking na połowie powierzchni rynku! Plac przed Kącik 5 (Społem) - zielony skwer. Przed domami - miejsca dla mieszkańców. No i koniecznie - miejsca z kopertami (mieszkam przy rynku z osobą niepełnosprawną i pomimo karty parkingowej - i tak nie mam jej gdzie wysadzić blisko domu!!!)
01-12-2016 22:00:41
Gośka
I co z tego że będzie strefa jak miejsca nie będzie??Ulica Kasprzaka od Stablewskiego do Chociszewskiego zakaz powbijane paliki miejsce dobre dla psów a ubyło 15 miejsc postojowych.Ta osoba która to wymyśliła powinna ponieś jakieś konsekwencje że tak utrudnia życie mieszkańcom ,a ona za to ba pewno zostanie premię.
01-12-2016 00:50:07
Tomcio z Łazarza
Można tutaj wprowadzić strefę płatnego parkowania, ale musi to być zrobione z rozmysłem. Przyda się na pewno na samym Rynku Łazarskim, choćby po to, by okoliczni mieszkańcy nie musieli czatować na miejsce do zaparkowania w niedalekiej okolicy własnego domu po 45 minut, co jest codzienną praktyką a jest to efektem parkowania gdzie popadnie na okolicznych ulicach przez handlowców z Rynku. No i nie może być coś takiego planowane w oderwaniu od innych projektów, które de facto ilości miejsc parkingowych zmniejszają (patrz: projekt nasadzeń zieleni i tych pie(...)ych kontrapasów dla 4-5% mniejszości, która i tak jak zwykle nawet nie honoruje ustalonego porządku ruchu. Nie wolno bowiem w ogólności dopuścić do sytuacji, w której nie wystarcza miejsc dla mieszkańców (czyli tutejszych podatników), a jeszcze zmuszeni oni będą do ponoszenia nawet symbolicznych opłat. Szczególnie, jeśli ilość miejsc parkingowych systematycznie ma ulegać zmniejszaniu.
30-11-2016 23:02:09
łazarzanka
Jak będziemy jeżdzić konno , to będzie gdzie przywiązać k o n i a . Są p a l i k i .Zniknęły legalne miejsca postojowe. K t o taką brzydote wymyślił i za to z a p ł a c i ł ? Czekam na w y p o w i e d z miejskiego p l a s t y k a . A co z dojazdem do nieruchomości i p o s t o j e m samochodów u p r z y w l e j o w a n y c h , np. p o g o t o w i e , s t r a ż . Niech wypowiedza się radni Sw.Lazarza i pani Dudziak. Sa najbliżej ulicy Łukaszewicza.
30-11-2016 19:20:59
Olga do emeryt
Ma Pan rację. Wygląda to obskurnie , brzydko. Stworzono miejsca do siedzenia dla piwoszy i dopiero od wiosny do jesieni okaże się , jakie będą miały zastosowanie.Nie jestem plastykiem ale z moim poczuciem estetyki kłóci się to absolutnie. Zagrody dla bydła to mało powiedziane !!!TOPORNE!
30-11-2016 17:30:38
emeryt
Ręce opadają jak słyszę wypowiedzi radnych RO. Następni władcy wszechwiedzący, co tam mieszkańcy my wiemy najlepiej. Tylko Łazarz to mieszkańcy starsi i schorowani. Może trzeba pomyśleć o kopertach dla niepełnosprawnych. Na Łukaszewicza zlikwidowano legalne miejsca parkingowe świadczą o tym znaki drogowe, które do dzisiaj wiszą. Proszę nie wygłaszać fałszywych informacji o przywracaniu zieleni zniszczonej przez kierowców, bo jest to podłe kłamstwo. Drewniane paliki i ogrodzone deskami miejsca wyglądają jak kiedyś pastwiska na wsi. Co na to plastyk miejski.
30-11-2016 17:11:24
Mieszkaniec Łazarza
Działania mające doprowadzić do redukcji liczby samochodów nie mają sensu, a zmniejszenie liczby miejsc parkingowych chyba w tym kierunku zmierza. Dojeżdżający do pracy muszą jakoś dojechać, nie zawsze komunikacja miejska jest odpowiednia, z czasem znacznie wydłuża czas dojazdu z powodu np. kilku przesiadek. Przesiąść się na rower jak do pracy mam np. 15 km w jedną stronę - nie bardzo z wielu przyczyn (praca z klientem, brak możliwości kąpieli po podróży, zima itp.), a brak rotacji blokuje miejsce parkingowe komuś kto dojeżdża do pracy w miejsce mojego zamieszkania. A MOŻE JEDNAK POMYŚLEĆ O WIELOPOZIOMOWYCH PARKINGACH, dzieje się tak na całym świecie, a my odkrywamy to co odkryte.....
30-11-2016 14:29:58
zachwycona
Teraz pani radna L.Dudziak jest za strefa parkowania.Poglądy można zmieniać i przystosowywać do potrzeb i możliwości m i e s z k a ń c ó w. Ale na Łukaszewicza , na chodniku z l i k w i d o w a n o miejsca dla s a m o c h o d ó w . Pale i p a l i k i są szpetne. Wymusiły i zlikwidowały miejsca postojowe. P ł e n t a . Najpierw drzewa , potem trawniki , lawki, chodniki , a na końcu może ulica jednokierunkowa , może strefa płatna do parkowania , a może jeszcze coś..???? Brakuje kompleksowego myślenia. Ach może cieplik!!! Apel do radnych Sw. Lazarza. Na K o l e j o w e j policzono ilośc drzew.!!!!!

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza:

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
13

gru

18:30
Szkoła Podstawowa nr 26 ul. Berwińskiego 2/4
XXXVIII sesja (zwyczajna) Rady Osiedla Św. Łazarz
► porządek obrad

14

gru

16:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
IX Łazarskie Spotkanie Opłatkowe

15

gru

I Liceum Ogólnokształcące ul. Bukowska 16
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:30-13:30

17:00
Rynek Łazarski
Granie na straganie czyli Świąteczny Rynek z Dziewiątką

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Spektakl dla dzieci "Kot w butach" w wykonaniu Teatru Krokodyl

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: