Rada osiedla negatywnie zaopiniowała projekt "Rowerowy Łazarz"
22-11-2016 17:25   Janusz Ludwiczak
"Projekt znacznie wykracza poza pomysł zgłoszony do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Jest on także niezgodny z opracowaną i zatwierdzoną Mapą Potrzeb Lokalnych" – Rada Osiedla Święty Łazarz wydała uchwałę, w której negatywnie opiniuje proponowane zmiany w ramach realizacji projektu "Rowerowy Łazarz".

Wracamy jeszcze do tematu "Rowerowy Łazarz", o którym pisaliśmy kilkakrotnie. Rada Osiedla Św. Łazarz negatywnie zaopiniowała proponowane zmiany w organizacji ruchu.

Projekt znacznie wykracza poza pomysł zgłoszony do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Zgodnie z założeniami, zmiany mają dotyczyć 23 ulic, ubędzie w sumie 117 miejsc postojowych. Rada Osiedla Św. Łazarz negatywnie zaopiniowała ten projekt, jest on także niezgodny z opracowaną i zatwierdzoną Mapą Potrzeb Lokalnych. Projekt „Rowerowy Łazarz” jest nieoszacowany, jego budżet wynosi 120 000 zł. Koszt analogicznego projektu „Rowerowa Wilda” zgłoszonego do tegorocznego PBO określony został przez Zarząd Dróg Miejskich na 470 tys. zł. Podkreślić należy, iż projekt wildecki dotyczy 17 ulic jednokierunkowych, tymczasem „Rowerowy Łazarz” – 23 ulic, w tym przeprojektowania co najmniej 7 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – czytamy w uchwale Rady Osiedla Św. Łazarz.

Opinię w sprawie projektu "Rowerowy Łazarz" Rada Osiedla Św. Łazarz podjęła podczas specjalnej sesji, która odbyła się zaraz po zakończeniu spotkania informacyjno-konsultacyjnego, które odbył się 16 listopada w Inkubatorze Kultury Pireus. 16 radnych było za wydaniem decyzji negatywnej, jedynie Agnieszka Glapa była innego zdania.


UCHWAŁA NR XXV/149/II/2016 RADY OSIEDLA ŚW. ŁAZARZ z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie zaopiniowania proponowanych zmian w organizacji ruchu na terenie Osiedla w ramach realizacji projektu „Rowerowy Łazarz”.

Rada Osiedla Św. Łazarz negatywnie opiniuje założenia przedstawione przez Zarząd Dróg Miejskich do realizacji projektu „Rowerowy Łazarz”, który ma zostać zrealizowany w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016.

Projekt znacznie wykracza poza pomysł zgłoszony do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Zgodnie z założeniami, zmiany mają dotyczyć 23 ulic, ubędzie w sumie 117 miejsc postojowych.

Uzasadnienie projektu „Rowerowy Łazarz” umieszczone na stronie głosowania do PBO przewidywało:
„Projekt zakłada wyznaczenie miejsc poruszania rowerów na Łazarzu, poprzez wyznaczenie na jednokierunkowych ulicach kontrapasów dla rowerów. Przeznaczenie na odcinku od skrzyżowania Głogowska/Hetmańska części jednego pasa prawego na parkowanie równoległe przy chodniku – co zadba o potrzeby osób niepełnosprawnych. Wyznaczenie na pozostałej części (od lewego pasa) kontrapasów rowerowych. Ustawienie sygnalizacji świetlnej z 70km/h na 50 km/h. Zwężenie jezdni na przejściach. Rozwiąże to problem parkowania na chodnikach oraz zastawiania miejsc przez auta dostawcze. UWAGA!!! PO UZGODNIENIACH ZARZĄDU DRÓG MIEJSKICH Z WNIOSKODAWCĄ, WNIOSKODAWCA PROSI O DOPISANIE DO PROJEKTU NASTĘPUJĄCEJ UWAGI: „W ZWIĄZKU Z NIEZGODNOŚCIĄ CZĘŚCI PROJEKTU DO BO, ZGADZAM SIĘ NA POZOSTAWIENIE W NIM TYLKO KWESTII ULIC JEDNOKIERUNKOWYCH.”

Rada Osiedla Św. Łazarz negatywnie zaopiniowała ten projekt, jest on także niezgodny z opracowaną i zatwierdzoną Mapą Potrzeb Lokalnych.
Projekt „Rowerowy Łazarz” nie spodobał się wielu mieszkańcom, a także radnym. W cytowanym opisie projektu nie było informacji o likwidacji tak dużej ilości miejsc parkingowych. Nie ma sensu tworzenia odrębnej infrastruktury na uliczkach, na których rowerzystów nie ma albo pojawiają się sporadycznie. Bezcelowe jest również odtwarzanie przejść w miejscach prowadzących donikąd (ul. Wyspiańskiego przy sali gimnastycznej SP26). Zmiany przewidują również likwidację wydzielonych pasów do skrętu w lewo – na ul. Limanowskiego (w Jarochowskiego) czy Wyspiańskiego (przy ul. Głogowskiej).

Przy konstruowaniu projektu nie uczestniczyli radni Osiedla, nie przedstawiono nam żadnych założeń projektu, nie udostępniono przygotowanych projektów. Jednocześnie wszystkie wyżej wymienione dokumenty udostępniono Stowarzyszeniu Rowerowy Poznań.

Nasze niezadowolenie bierze się z niewłaściwego sposobu wprowadzenia zmian. Zarząd Dróg Miejskich powinien ustalić strumienie przepływów rowerzystów, wyznaczyć na podstawie tych badań sensowne łączniki, wpisujące się w system ruchu na Osiedlu Św. Łazarz, a następnie na tych trasach wyznaczyć kontraruch.

W związku z wprowadzeniem kontraruchu rowerowego wzdłuż niektórych ulic ograniczono dopuszczalną prędkość pojazdów do 30 km/h. Takie zmiany powinny być planowane dla całego Osiedla a nie tylko wybranych ulic.

Dodatkowo dla zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystów w wielu miejscach zastosowano urządzenia poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego w postaci „słupków przeszkodowych zespolonych”, chociaż wystarczyłoby oznakowanie pionowe i ewentualnie tam, gdzie jest konieczne, poziome.

W wyniku zmian należy przeprojektować działanie sygnalizacji świetlnej lub zlecić opracowanie nowego programu sygnalizacji. Generuje to dodatkowe, wysokie koszty, których nie przewidziano w budżecie projektu.

Projekt „Rowerowy Łazarz” jest nieoszacowany, jego budżet wynosi 120 000 zł. Koszt analogicznego projektu „Rowerowa Wilda” zgłoszonego do tegorocznego PBO określony został przez Zarząd Dróg Miejskich na 470 tys. zł. Podkreślić należy, iż projekt wildecki dotyczy 17 ulic jednokierunkowych, tymczasem „Rowerowy Łazarz” – 23 ulic, w tym przeprojektowania co najmniej 7 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Rada Osiedla wnioskuje o odłożenie prac projektowych do momentu ponownego, rzetelnego przedstawienie projektu radnym i mieszkańcom oraz szczegółowego omówienia zmian na wszystkich 23 ulicach. Ponadto, uważamy, że dofinansowanie projektu przez Zarząd Dróg Miejskich, w sytuacji, gdy inne projekty PBO nie są realizowane z powodu niedoszacowania, jest niewłaściwe. Jeśli ZDM chciałby zaangażować swoje środki w poprawę bezpieczeństwa na Osiedlu, to na realizację czeka projekt przejścia przez ul. Głogowską na wysokości ul. Winklera oraz skrzyżowanie ul. Chociszewskiego i Kasprzaka. W wyżej wymienionych miejscach dochodzi do częstych wypadków z udziałem pieszych.

Uchwała Rady Osiedla - POBIERZ {PDF}


Komentarze (1)

22-11-2016 21:10:45
Nuuuda
Nudne to już jest. Rada Osiedla i tak nie ma na to wpływu i bardzo dobrze. Ci ludzie na niczym się nie znają, więc niech się do opiniowania projektów tego typu nie biorą. Co innego stowarzyszenia rowerowe.

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza:

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

maj

17:00
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
Warsztaty „Żywego obrazu’- spotkanie inauguracyjne- Ogród Łazarz Warsztaty w ramach projektu "Ogród sztuk, sztuka w Ogrodzie Łazarz" dofinansowanego przez Miasto Poznań w konkursie Centrum Warte Pozna

05

maj

do 07-05-2017
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Krajowa Wystawa Zwierząt Hodowlanych

07

maj

11:00
Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza Nr 2 ul. Grunwaldzka 16a
"Dzień otwartych strażnic" - zwiedzanie Jednostki Ratowniczo-Gaśnicza nr 2

12

maj

do 13-05-2017
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Viva Seniorzy! - Aktywność. Zdrowie. Profilaktyka (targi Aktywni 50+)

do 14-05-2017
Międzynarodowe Targi Poznańskie
FIT-EXPO Fitness & Sport Park

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: